22 december, 2007

De stilte verbroken

Ruim acht maanden na mijn intrek in het zorgcentrum St. Odilia geef ik voor het verstrijken van het jaar een levensteken. Gisteren is de spraakcomputer zodanig aangepast dat ik kan tekstverwerken en met hulp ook weer kan publiceren op het weblog. Ik doe geen belofte maar een wekelijkse blog moet mogelijk zijn, de lezers en ook ikzelf hebben 'De wereld draait door .....' wel gemist. Aan onderwerpen geen gebrek; er is veel gebeurd en er staat ongetwijfeld nog meer op stapel. Mijn nieuwe liefde, meer gezondheidsproblemen in de familie, uitstapjes en interessant nieuws uit met name de muziek- en sportwereld zullen wellicht aan bod komen. Uiteraard zal ik jullie op de hoogte houden van verwikkelingen die samenhangen met ALS en mijn gezondheidstoestand in het bijzonder.
Over dat laatste meteen openheid. De hand- en armfunctie zijn verder verslechterd waardoor de afhankelijkheid is vergroot. Het spraakvermogen is verminderd en niet verstaan of begrepen worden is moeilijk te accepteren. Terwijl de pegsonde er al bijna een jaar zit is eten en drinken nog goed te doen alleen niet alles en het vergt wat meer tijd. Ademondersteuning kan nog achterwege blijven want de vitale longcapaciteit is stabiel op voldoende gemeten. Omdat ik dankzij de spasticiteit in de benen met steun kan staan, is gebruik van een tillift nog niet aan de orde. In elke zin die bijdraagt aan positieve beeldvorming komt het woord nog voor want ik ben wel zo realistisch dat de situatie binnen afzienbare tijd anders kan zijn. Ik wens iedereen naast fijne feestdagen een gelukkig en vooral gezond 2008 toe.