01 augustus, 2011

Een zwart gat

Ik ben geen uitgesproken wielerfan maar deze Tour de France heb ik van begin tot eind gevolgd. Het slechte zomerweer gaf daar alle aanleiding toe en ook de laatste week van juli heeft weinig zonneschijn en aangename temperaturen in petto. Net als bij de Amstel Gold Race zijn de beelden vanuit de helikopters zeer mooi, al moet ik bekennen dat ik soms last had van zware oogleden. Als ik iets had gemist dat echt de moeite waard was dan kwam het wel aan bod in Tour du jour of De avondetappe. Het huidige wielrennen is zo geregisseerd dat het koersverloop voorspelbaar is geworden. Een kopgroep krijgt niet meer voorsprong dan het peloton in de resterende tientallen kilometers kan goedmaken, waarna de sprinters in stelling worden gebracht. De klassementrijders mikken op de tijdritten en bergetappes, meestal zelfs de allerlaatste klim daarvan, om het verschil te maken. Valpartijen komen altijd voor maar deze ronde waren ze erg talrijk en met uitzonderlijk letsel, hetgeen resulteerde in veel uitvallers en voor één wielrenner betekende het zelfs einde loopbaan. Even wat feiten over deze Ronde van Frankrijk, die behoudens een kort uitstapje naar Italië geheel op Frans grondgebied werd verreden. Voor het eerst in de historie eiste een Australiër de eindoverwinning voor zich op. Op de enerlaatste dag na de individuele tijdrit trok Cadel Evans de gele trui aan en de gebroeders Schleck stonden als tweede en derde op het podium in Parijs. Mark Cavendish bracht in zijn vierde Tour het totaal van behaalde etappezeges op maar liefst twintig stuks. De uit het Limburgse Valkenburg. afkomstige Rob Ruijgh eindigde als beste Nederlander op de 21ste plaats. De maandag na de Tour bespeurde ik een leegte in mijn dagbesteding en de US Open en Vuelta laten nog even op zich wachten. Traditioneel voorafgegaan door de strijd om de Johan Cruijff schaal, begint het eerste weekend van augustus de nationale voetbalcompetitie wel weer. Het leven is nogal inhoudloos zonder een goed gesprek, een hapje en drankje op z'n tijd en bewegingsvrijheid. Ter compensatie houd ik me ondermeer bezig met tv-kijken en vooral sport heeft mijn interesse. Wanneer een groot sportevenement voorbij is dan ervaar ik dat als een gemis en moet ik mijn zeeën van vrijetijd anderzins opvullen.