27 januari, 2006

Long, longer, longest

Dinsdag a.s. gaan Marjo en ik een ochtend doorbrengen in het Maaslandziekenhuis te Sittard. Op mijn verzoek worden mijn longen eens grondig onder de loep genomen. Om 09:00 uur moet ik me melden bij de afdeling Medische beeldvorming (röntgen) voor het maken van een longfoto. Daarna volgt op de poli Longgeneeskunde een uitgebreid longfunctieonderzoek en tenslotte krijg ik nog een consult bij de longarts.
In het UMC van Utrecht en ook bij de fysiotherapeut in Stein is wel gemeten hoe hard, hoe lang en hoeveel ik kan uitademen maar dat is al weer ruim een jaar geleden. In de jaren dat ik aan duiksport deed, was het controleren van de longfunctie een vast onderdeel van de verplichte jaarlijkse keuring maar dat is nog langer geleden.
Bij bepaalde handelingen, zoals mijn neus snuiten en kleding over mijn hoofd aan- of uitrekken, krijg ik het sneller benauwd. Een benauwdheid, die ook optreedt bij sterke, penetrante geuren of rook van b.v. sigaretten. Vandaar dat ik eens gecontroleerd wil worden om zo aan de weet te komen hoe het er voorstaat. Ik heb ook toestemming om een afspraak te maken met de logopediste, die adviezen kan geven betreffende ademhaling, voeding en communicatie.