10 april, 2006

Je grootste overwinning is niet nooit vallen maar altijd opstaan als je valt (Confusius)

Het is al weer 10 april en ik heb deze maand nog niets op het weblog geplaatst. Toch heb ik niet stil gezeten want na de vakantie brak meteen een drukke week aan. De gesprekken met diverse hulpverleners hebben geresulteerd in verschillende aanvragen. Elektrische deuropeners, omgevingsbesturing, motomed, looprek en verbandschoenen komen er hopelijk op korte termijn aan. De aanvraag voor de WIA, een ongelooflijk aantal paperassen, is de deur uit.
De elektrische deuropeners is een voorziening die door de gemeente wordt vergoed en waarvoor de firma Besam contact met mij zal opnemen. De overige zaken, waarvan het looprek en de verbandschoenen al zijn toegezegd, lopen via de ziektekostenverzekering. De omgevingsbesturing is een kastje dat op de elro wordt gemonteerd en waarmee allerlei dingen bediend kunnen worden. Uiteraard de elektrische deuren en intercom maar uitbreiding met de bediening van licht, televisie, stereo en nog veel meer behoort tot de mogelijkheden.
Tijdens de vakantie had ik last van oedeemvorming in mijn voeten maar al snel na thuiskomst was dit gelukkig weer verdwenen. Ik was niet de enige die daar last van had, waarschijnlijk was het te wijten aan het zoute eten, m.n. na het eten van de soep werd graag een glas water gedronken. Al geruime tijd heb ik plekken op mijn hielen, aan de linkerkant zat er al geruime tijd een korst op en toch zette de genezing niet door. Na indroging en verharding van de korst door het gebruik van betadinezalf heeft de huisarts deze weggesneden. Gelukkig was er geen sprake van necrose maar kwam er meteen gezond weefsel onder vandaan. De wonden worden dagelijks verzorgd en het lijkt de goede kant op te gaan. Om druk te vermijden slaap ik op een AD matras en draag ik slippers of sandalen. De verbandschoenen, die woensdag a.s. thuis worden afgeleverd, oefenen ook geen druk uit op de voeten en helpen mijn koude voeten op temperatuur te houden.
De motomed is een soort hometrainer, die aan het bed wordt vastgemaakt, zodat liggend fietsbewegingen kunnen worden gemaakt. Dit zou de spasticiteit in de benen kunnen verminderen, een betere doorbloeding kunnen bevorderen en de algemene conditie kunnen verhogen. Na het mislukken om de spasticiteit door Baclofen te onderdrukken, willen we nu met Sirdalud gaan starten. Het looprek wil ik zo veel mogelijk blijven gebruiken om kleine stukken te voet af te leggen. Wie weet steeds langere afstanden en heel optimistisch zelfs zonder hulp, mijn beenspieren zijn er nog steeds sterk genoeg voor.
Helaas is er verder nog een heel vervelende situatie ontstaan, het verdriet hier in huis is immens. De ex van Renate heeft gemeend dat hij zonder enige aanleiding en met een verzonnen reden de omgang van de kinderen en hun moeder met onmiddellijke ingang moet beëindigen. Het afgelopen weekend heeft dus volledig in het teken gestaan van telefoontjes en informatie inwinnen bij allerlei instanties over de juiste weg die we nu moeten volgen. Het zal via een kort geding teruggedraaid moeten worden, donderdag a.s. hebben we een eerste gesprek met een advocaat die ons hierbij gaat begeleiden. Tijdens het adviesgesprek in het AZM werd duidelijk aangegeven dat de meisjes graag bij beide ouders verblijven en dat de omgangsregeling via de Raad van de Kinderbescherming nodig moet worden aangepast. Het AZM staat dan ook helemaal niet achter deze onbezonnen daad maar zij zijn slechts een adviesorgaan en kunnen hooguit in de rapportage hun standpunt duidelijk maken. Anne en Jolijn bevinden zich in een loyaliteitscrisis en behoren ongevraagd ook tot de gedupeerden.