09 december, 2006

Makkelijker én leuker

Veolia Transport Nederland verzorgt vanaf deze maand het openbaar vervoer in Limburg. Het betekent voor dit bedrijf de eerste exploitatie van treinen in Nederland, nl. het traject Maastricht - Kerkrade en Roermond - Nijmegen. De doelstellingen zijn vorig jaar vastgelegd in de nota “De Reiziger Centraal” en omvatten ondermeer: optimale afstemming tussen trein, bus en cvv, overgang van aanbodgericht naar meer vraaggericht OV en het bevorderen van maatschappelijke participatie. Dat klinkt goed maar de tijd zal leren wat er van die goede voornemens terecht gaat komen.
Het rollend materieel wordt vervangen waardoor Hermes en Omnibuzz uit het straatbeeld verdwijnen. Door de aanleg van verhogingen bij bushaltes zullen rolstoelgebruikers makkelijk én gratis gebruik kunnen maken van de bus. Voordat de treinen en/of de perrons worden aangepast zodat er geen oprijplaat en reisassistentie meer nodig zullen zijn, stroomt er nog heel wat water door de Roer. De NS gooit wel de dienstregeling om dus dat vergt enige tijd voordat men daar weer aan gewend is. Op termijn komen er treinen, die sneller kunnen accelereren, zodat er weer tijd is om op de kleinere stations te stoppen. Het cvv gaat Regiotaxi Limburg heten en het tarief wordt verhoogd naar 45 en 140 Eurocent per zone. De telefooncentrale is in Sittard gehuisvest en hopelijk beter bereikbaar onder een nieuw nummer.
Gisteren deelde een medewerker van Argonaut telefonisch mee dat ik waarschijnlijk in aanmerking kom voor het hoge kilometerbudget. Concreet betekent dit dat ik drie keer meer gebruik kan maken van het rolstoelvervoer via Valys en dus niet of beduidend minder op de trein ben aangewezen. In tegenstelling tot de slogan “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker” van de belastingdienst, kan het qua reizen voor mij wel beide kanten op gaan.