10 januari, 2007

PEG

Staat voor Percutane (via de buikwand) Endoscopische (met hulp van een endoscoop) Gastrostomie (opening naar de maag), een voedingsstoma voor mensen die een langdurige sondevoeding nodig hebben, als normale voeding via de mond niet of nauwelijks meer mogelijk is. Gisteren hebben we in het Maaslandziekenhuis voorlichting gekregen over de plaatsing van een PEG-sonde. De internist verzekerde mij dat ik met een PEG alles kan blijven doen, zelfs zwemmen gewoon een grotere zwembroek of badpak aantrekken, toch een geruststelling. Elke woensdagmiddag is er een operatiekamer ter beschikking voor zulke ingrepen, mogelijk ben ik 17 januari al aan de beurt. Er is besloten om dit onder volledige narcose te doen, een gesprek met de anesthesist volgt nog. Het hartfilmpje dat ik moest laten maken toonde aan dat mijn hart op de juiste plaats zit en het ritme ook nog klopt. Het onderzoek van het afgetapte bloed moet uitwijzen dat o.a. mijn bloedstollingswaarden in orde zijn.
UPDATE 11-01-07: telefonisch is bevestigd dat op woensdag 17 januari om 10u00 de opname en om 12u30 de ingreep is ingepland. Voorafgaand aan de operatie wordt ik nog gezien door de anesthesist.
UPDATE 15-01-07: wegens verhindering van de internist is de operatie uitgesteld tot 31 januari.