09 oktober, 2008
Hoezo crisis
Het is geen nieuws dat de commercialisering van de feestmaand december behoorlijk heeft toegeslagen. Over twee maanden is het zover en de reclamecampagne omtrent kadoartikelen is al weer van start gegaan. Via spotjes op radio en tv, folders en catalogi in de brievenbus en verleidelijke aankleding van de winkels wordt men aangespoord om vaak en veel uit te geven. De uitgaven voor pakjesavond, kerst en oud op nieuw zitten al jaren in de lift, er is hooguit een verschuiving van het ene feest naar het andere. Alleen is er nu iets aan de hand wat sinds de jaren '30 niet meer is voorgekomen. Wat in de Verenigde Staten begon en bij ons wel zou meevallen, begint zich zelfs wereldwijd af te tekenen. Een financiële en economische crisis, die ondanks uitzonderlijke en radicale ingrepen nog niet te stuiten lijkt. Overnames en fusies van banken, nationalisering gepaard gaande met enorme financiële injecties aan banken en mondiale renteverlaging door banken werpen vooralsnog geen vruchten af. Het tij is natuurlijk niet ogenblikkelijk te keren maar met zulke drastische maatregelen op grote schaal toegepast, had er toch al een duidelijke kentering mogen plaatsvinden. De paniek is blijkbaar zo groot en het vertrouwen dermate geschaadt dat de recessie onverminderd blijft aanhouden. In hoeverre dat het koopgedrag van de Nederlanders beïnvloedt, zal de toekomst moeten uitwijzen. De aanschaf van een huis of een nieuwe auto, waar doorgaans leningen voor worden afgesloten, zou verder kunnen stagneren maar de relatief kleinere aankopen zullen voorlopig onverminderd doorgaan. De laptops, digitale foto- en filmcamera's, sieraden, parfums en andere luxe presentjes zullen ook dit jaar weer als zoete broodjes over de toonbank gaan want de goedheiligman en kerstman zitten altijd goed bij kas.