16 november, 2008

Ken je mij

Is de titel van een lied dat Huub Oosterhuis schreef in 1973, het geboortejaar van zijn dochter Trijntje. Als 15-jarig meisje ging zij vergezeld door haar broer Tjeerd naar een Amsterdamse kroeg, waar live muziek werd gespeeld. Daar maakte zij kennis met de uit Uruquay afkomstige gitarist Leonardo Amuedo en zijn virtuoze spel. Twintig jaar later hebben zij samen een cd en dvd uitgebracht en maken momenteel een akoestische theatertour. De cd The look of love van Trijntje Oosterhuis en het Metropole orkest toonde aan dat zij verknocht is aan het songbook van Burt Bacharach, die op 80-jarige leeftijd nog steeds muziek schrijft. Ken je mij, tevens de naam van de cd/dvd en het theaterconcert, was woensdag 12 november een van de weinige Nederlandstalige liedjes tijdens het optreden in de Stadsschouwburg Sittard. Voor de rest bestond de voorstelling voornamelijk uit repertoire van Bacharach, songs al eerder vertolkt door topartiesten als Stevie Wonder. Het valt niet mee om bepaalde nummers er bovenuit te tillen maar Face in the crowd, I say a little prayer en vooral That's what friends are for spraken mij bijzonder aan. Alhoewel de overweldigende sound van een voltallig orkest niet te versmaden is, komt de zang extra tot haar recht bij alleen begeleiding op gitaar. Trijntje Oosterhuis heeft een krachtige stem, die nauwelijks geluidsversterking behoeft, waar het publiek graag in stilte intens van wil genieten. Ondanks aansporingen om mee te klappen of zingen, werd dat weinig en schuchter gedaan maar dat betreur ik niet. Ik vind het wel jammer dat de rolstoelplaatsen zich helemaal achter in de zaal bevinden en daarom gaat mijn voorkeur toch uit naar het Roermondse TheaterHotel De Oranjerie. Bij de aankondiging van het laatste nummer, werd het verzoek om Vlieg met me mee niet ingewilligd maar we kregen wel nog drie toegiften. Als eindtijd van het concert stond kwart over tien vermeld maar Trijntje en Leonardo gingen tot half elf door zodat wij meteen met de gereedstaande taxi huiswaarts konden keren.