21 januari, 2009

Muf en droog

Vorig jaar heb ik al aangegeven hinder te ondervinden van de lage luchtvochtigheid. Er zijn toen op mijn kamer metingen verricht, nota bene met het raam open, en de waarden lagen gemiddeld rond de 40%. Tijdens een bezoek aan het CtbM, centrum thuisbeademing Maastricht, heb ik aan de longarts gevraagd hoeveel de luchtvochtigheid zou moeten bedragen. Hij gaf aan dat onder de 50% problemen met de ademhaling kunnen ontstaan. Aangezien mijn vitale longcapaciteit is gehalveerd, doen zich die problemen des te eerder en heviger voor. De bewoners, die continu hier verblijven, hebben het meest last maar ook medewerkers en bezoekers hebben klachten, variërend van de lenzen niet kunnen verdragen tot een dorstgevoel. De muffe, droge lucht heeft invloed op mijn hele lichaam, jeuk en irritatie van hoofd tot tenen. Daarbij komt nog dat ik niet in staat ben om mij te krabben of met de tong mijn mond te bevochtigen als die kurkdroog is. Bij klachten als kortademigheid, slecht slapen en hoofdpijn zal het CtbM adviseren om met ademondersteuning te starten. Een te lage luchtvochtigheid draagt bij aan die klachten en ik zou het heel erg vinden als ik daardoor eerder moet overgaan op ademondersteuning.