24 juli, 2010

Tien

Na een bezwaarschrift, meermaals telefonisch contact en een nieuwe aanvraag is het CIZ uiteindelijk akkoord gegaan. De indicatie zzp 10 is toegekend waardoor overplaatsing naar een hospice mogelijk is. De afkorting zzp staat voor zorgzwaarte pakket en niet voor zelfstandige zonder personeel. Ik ben verre van zelfstandig en totaal afhankelijk van de verzorgenden. Sinds 3 mei verblijf ik op een kamer van het Hospice Daniken en dat biedt veel voordelen. Het is wel wennen aan de verzorgsters en zij aan mij maar samen komen we er wel uit. Ook een andere verpleeghuisarts, fysiotherapeute en ergotherapeute moet ik op de koop toe nemen, kunnen ook zij ervaring opdoen met ALS.
Hospice Daniken, geopend in 2005, is behoorlijk modern en heeft een schitterende, eigen tuin en terras. De zeven kamers, ik noem ze gekscherend cellen, hebben airco dus het is in ieder geval een koele cel, een koelcel, een uitkomst met die extreme temperatuur en luchtvochtigheid. Er is een keukentje met koelkast en Senseo koffiezetter zodat voor de eigen drankvoorziening en een broodmaaltijd kan worden gezorgd. Voor grotere zaken kan gebruik worden gemaakt van de open keuken in de gemeenschappelijke eet- en woonkamer. Een inpandige, ruime badkamer met wastafel, douche en toilet biedt alle comfort voor de dagelijkse verzorging. Voor een luxe bubblebad kan men terecht in de badderruimte voor algemeen gebruik. Een tv-tje hoort bij de inventaris maar uiteraard heb ik, met mijn verwende ogen en oren, mijn eigen apparatuur opgesteld want muziek is mijn alles en moet goed klinken. Het personeel en de vrijwilligers doen hun uiterste best om het de bewoners naar de zin te maken. alhoewel ik nog geen vleugeltjes op hun rug heb kunnen ontdekken, ben ik er van overtuigd dat een hospice in het leven is geroepen om de stap van een zorgcentrum naar het paradijselijk hiernamaals minder groot te maken.