31 mei, 2012

Oranje boven

Oranje buddies van COOP, geluksvogeltjes van C1000, juichbandjes van PLUS, rugnummershirts van Heineken, v-halsjurkjes van Bavaria en andere oranje-attributen worden massaal op de Nederlandse markt gebracht. De middenstand is niets te dol voor het bereiken van een grotere omzet en ook het aanstaande EK voetbal wordt aangegrepen om er een slaatje uit te slaan. In het slechtste scenario, waar we niet aan willen denken, kunnen die leuke hebbedingetjes na 17 juni in de doos met feestartikelen of de afvalbak worden gedumpt. Ons oranje-gevoel, dat in deze totaal niets met het koningshuis van doen heeft, wordt extra aangewakkerd maar fervente voetbalfans behoeven geen opwarming voor zo'n groot toernooi. Een gevoel van saamhorigheid en onoverwinnelijkheid bekruipt ons en de droom van de kampioenschapstitel wordt gekoesterd zodra de oranje-spelers het veld betreden. Echte voetbalhaters zullen het wellicht bestempelen als opgeklopt fanatisme, hysterisch gedoe maar miljoenen Nederlanders, want er zijn altijd aanzienlijk meer oranje-aanhangers tijdens een EK of WK, gun je toch dat plezier. Op 1 juli, na 31 wedstrijden, voor- en nabeschouwingen is EURO 2012 in Oekraïne en Polen gespeeld en de nieuwe Europees kampioen bekend. Deze sportzomer is dan echter nog lang niet voorbij en aangezien de tv-programmering in die periode grotendeels op herhaling berust, mogen we ons gelukkig prijzen met sportmanifestaties zoals Tour de France, Wimbledon en dit jaar ook de Olympische Spelen.