03 mei, 2012

Tobii of tobben

Ik heb 8 april een uitgebreide brief naar RDG Kompagne verzonden omdat de spraakcomputer dagelijks problemen geeft. Bij het opstarten van de MiniMerc kunnen zich al vier problemen voordoen en na het verhelpen daarvan, kan ik pas wat intikken. De zeldzame dag dat het wel in één keer goed gaat, zou ik willen schreeuwen "This must be my lucky day". Ik zal niet in detail treden over de aard van de problemen maar het variëert van een foutmelding van de software tot het niet functioneren van een aangesloten apparaat. De verzorgsters zeggen wel eens schertsend dat zij meer werk aan de MiniMerc dan aan mij hebben aangezien ik bij veel problemen ben aangewezen op hun hulp.
Maandag 23 april is een medewerkster van RDG Kompagne bij mij op bezoek geweest. Zij erkende dat de MiniMerc sterk verouderd is waardoor problemen, die haar niet vreemd in de oren klonken, optreden. In de regel worden hulpmiddelen zoals een spraakcomputer na vijf jaar vervangen en de MiniMerc is medio 2007 aan mij verstrekt. Zo'n anderhalf jaar geleden is de Tobii op de markt gekomen met als groot pluspunt dat het geheel door één firma is ontwikkeld. Hardware en software zijn optimaal op elkaar afgestemd en o.a. afstandbediening en sms-kaart zijn geïntegreerd. De Tobii is de ideale opvolger van de MiniMerc en ik kijk reikhalzend uit naar de verstrekking daarvan.
Voordat het echter zo ver is, stroomt er heel wat water door de Maas. RDG Kompagne maakt de offerte, de verpleeghuisarts verwijst, de logopediste verzorgt de aanvraag, het Zorgkantoor beslist over de toekenning alvorens RDG Kompagne weer aan zet is. Als de toekenning binnen is, wordt een Tobii besteld bij de Zweedse fabrikant want RDG Kompagne heeft er doorgaans geen op voorraad. Uiteindelijk, niet onwaarschijnlijk na zo'n tien weken, breekt de dag van verstrekking aan en mag ik beschikken over een spraakcomputer, die feilloos doet waarvoor ze bedoeld is. Een gebruiksvriendelijke spraakcomputer die mij daadwerkelijk weer minder beperkt en minder afhankelijk maakt.