22 december, 2008

Goud of lood

Het programma rond de uitreiking van de Gouden Loekie was zeer vermakelijk. Presentatrice Caroline Tensen, gehuld in een weinig tot de verbeelding overlatende kokerjurk, was met haar auto gestrand bij een familie bestaande uit ouders en twee dochters. In de conversatie van het vijftal kwamen voortdurend zinsneden, slogans van reclamecampagnes voor. Tijdens deze humoristische voordracht werden de vijf genomineerde spotjes bekendgemaakt en twee stemronden afgewacht. Toen er nog drie kanshebbers op de felbegeerde trofee overbleven, togen zij gezamenlijk naar de tv-studio om de winnaar uit te gaan roepen.
Ik kon mij wel vinden in de keuze van de kijkers om wonderen, dongel en thuiszorg de eindstrijd te laten uitvechten. Wonderen bevat schitterende natuuropnames, dongel werkt telkens weer op mijn lachspieren en thuiszorg stelt een schrijnend probleem aan de kaak. De laatste won en was eigenlijk anti-reclame voor de thuiszorg maar dezelfde noodkreet kan ook voor de verpleeghuiszorg gelden. Ik kan over beide situaties meepraten en heb inderdaad al veel verschillende washandjes moeten toelaten. Op de afdeling, waar ik nu anderhalf jaar verblijf, zijn elf verzorgenden vertrokken en in januari gaan er nog vier weg, flex-medewerkers en stagaires buiten beschouwing gelaten.
Het aantal irritante reclames overstijgt helaas ruimschoots de mooie en amusante uitingen. De boodschappen van wasmiddelen, maandverband en incontinentiemateriaal zijn daar goede voorbeelden van. Deze tijd van het jaar proberen de zorgverzekeraars weer klanten te werven, de zwangere man met schopjes in de buik zou je een zware bevalling toewensen. Ondanks de crisis en recessie gaan de spotjes van Dirk Scheringa gewoon door, Becam, Frisia en Postkrediet zijn allemaal onderdeel van DSB. Iedereen kan een royaal en luxe leven leiden, de geldleners lachen elkaar toe vanuit huis, auto of boot omdat het zo snel, makkelijk en vooral voordelig te regelen is. Wat te denken van bekende Nederlanders die met een stalen gezicht een product aanprijzen en zo nog een graantje meepikken. De Loden Leeuw viel dit jaar Specsavers ten deel en Joop Braakhekke, nipt gevolgd door Gordon, ging met de twijfelachtige eer als meest irritante bn-er strijken.