31 december, 2008

Terugblikken

Eind december worden ons nog eens de belangrijkste gebeurtenissen van het aflopende jaar voorgeschoteld. Alhoewel meer programma's jaaroverzichten verzorgen, zijn die van het NOS Journaal en Studio Sport toonaangevend. Wat als een schrikkeljaar begon, bleek in financieel-economisch opzicht achteraf een verschrikkelijk jaar te zijn. Niet verwonderlijk dat crisis en recessie voertaal zijn geworden als de gevolgen daarvan dagelijks het nieuws halen. Het hele jaar stond in het teken van de Amerikaanse verkiezingen met Barack Obama als eerste zwarte gekozen president. Geert Wilders hield met de aankondiging van Fitna maandenlang de aandacht vast, na vertoning ebde die snel weg. De uitzending met bekentenissen van Joran van der Sloot over de verdwijning van Natalee Holloway haalde hoge kijkcijfers. Later kreeg Peter R de Vries een Emmy award daarvoor en betrapte hij Joran op vrouwenhandel in Thailand. Radovan Karadzic werd eindelijk getraceerd en uitgeleverd aan Nederland zodat de voorgeleiding aan het tribunaal in gang kon worden gezet. Op sportief vlak was veel te beleven in 2008 met twee extra evenementen, het EK voetbal en de Olympische spelen. Oranje kwam glansrijk door de groepsfase maar verloor kansloos in de eerste wedstrijd waarvoor er op of er onder gold. De dames waren succesvol en de heren stelden teleur in Beijing waardoor het totaal aantal medailles tegenviel. Doorbraak van Rafael Nadal of terugval van Roger Federer, de heren verwisselden van plek op de wereldranglijst en Justin Henin nam op haar top afscheid van het professionele tennis. Wielrennen, m.n. de Tour de France, bleek weer onlosmakelijk verbonden met doping.
In mijn persoonlijke leven kenmerkt 2008 zich met gelukkig veel leuke gebeurtenissen naast onvermijdelijk nare ervaringen. De gevolgen van ALS zijn nu eenmaal niet tegen te houden, daar heb ik mij allang bij neergelegd. Niet dat ik een kniesoor wil zijn of levensmoe ben maar omdat het een zinloze strijd is. Tijdens het geslaagde lang familieweekend op Landgoed 't Loo, gestart op schrikkeldag, was goed te merken dat mijn armfunctie was verslechterd. Kort daarna is de elro met tussenstappen omgebouwd van hand- naar kinbesturing. Om dezelfde reden ben ik de Gewa, universal remote control, en de mobiele telefoon via de spraakcomputer gaan bedienen. Sedert begin juni communiceer ik alleen middels sms met de buitenwereld. Dinsdag 11 maart bezochten we Cabarestafette, een springplank voor beginnende cabaretiers, waarvan er drie in een voorstelling zitten. Het afsluitende optreden van Misha Wertheim viel overduidelijk niet in de smaak bij veel toeschouwers, die vroegtijdig de zaal verlieten. De theateroproer maakte een tsunami van reacties los en kreeg landelijke aandacht van alle media. We bezochten twaalf keer het theater voor cabaret, concert of musical en op moederdag een openluchtconcert in Landgraaf van Roger Waters. Vanaf half april ben ik begonnen met sonde-voeding en sinds begin juli eet ik niets anders meer. Drinken doe ik wel nog steeds, alleen koud water en jus de pommorange, een mix van appelsap en jus d'orange. De spasticiteit in mijn benen is toegenomen waardoor het maken van kleine stapjes een zware opgave is. Mijn vitale longcapaciteit is stabiel gebleven en dat is een groot pluspunt. Ik ben blij en trots dat mijn zonen zo hun draai hebben gevonden. Hun studies verlopen naar wens, zij hebben goede bijverdiensten, bedrijven sport en hebben verkering met leuke meiden.
N.B. Voor uitgebreidere beschrijvingen van onderwerpen, wijs ik op de mogelijkheid om door het intikken van een trefwoord, linksboven op de weblogpagina, te zoeken naar het desbetreffende blog.

GELUKKIG EN VOORAL GEZOND NIEUWJAAR