24 april, 2009

De paaldanseres

Zo langzamerhand heb ik veel cabaretiers, die naar mijn mening een theaterbezoek waard zijn, live mogen zien optreden. Herman Finkers staat nog steeds hoog op mijn verlanglijstje, zijn optredens in De Oranjerie waren snel uitverkocht en later wegens ziekte afgelast. Op zaterdag 18 april hebben wij wel Tineke Schouten met haar theatershow Posi-Tien kunnen bewonderen. Ik spreek bewust over show en niet voorstelling omdat haar anders tekort zou worden gedaan. Zij zit al 35 jaar in het vak en staat vooral bekend om het grandioos neerzetten van bestaande en verzonnen typetjes. Na vliegensvlugge verkleedpartijen verschijnt zij treffend uitgedost op de buhne met perfecte nabootsing van stemmen, waardoor onmiskenbaar duidelijk is wie wordt uitgebeeld. Het zevenkoppig orkest brengt een big band sound voort en een aantal leden nemen ook deel aan sommige sketches. De neonverlichte, kleurrijke stellage voor de musici met centraal een brede trap naar een hoger gelegen podium, schept ogenblikkelijk een vrolijke sfeer. Opvallend veel grappen zijn seksueel getint maar ik heb daar beduidend minder moeite mee dan onnodig grove taal gebruiken of ten koste van anderen grappig willen zijn. De bejaarde paaldanseres, die van geen ophouden weet, viel bij iedereen goed in de smaak. Gehuld in een slappe, tweede huid met bikini en knielaarzen om de spataders te verbergen, sloeg zij in als een (seks)bom. Van haar goddelijke lichaam en de gebrekkige capriolen aan de paal raken de mannen volgens haar nog steeds opgewonden. Na het uittrekken van het bovenstukje nemen haar hangborsten alle vrijheid te baat om een eigen leven te gaan leiden. Wat ik ook probeer te beschrijven, dat kun je beter zelf gaan bekijken en daar is volop gelegenheid voor want Tineke Schouten bruist zo van de energie, die zet haar loopbaan nog wel even voort.