16 september, 2009

Sleutel

Verminderde slikfunctie, speekselvloed en slijmvorming domineren momenteel het ziektebeeld. De voortdurende tweestrijd om enerzijds mijn speeksel binnensmonds te houden en anderzijds mij er niet in te verslikken, is een vervelend, groot ongemak. De norse aanblik van een man, die zijn lippen verbeten op elkaar houdt, past totaal niet bij mij. Ik ben nog steeds vriendelijk en vrolijk van aard maar ik kan mij goed voorstellen dat een buitenstaander een andere indruk krijgt. Een enigszins verstaanbaar woord uitbrengen of mijn tanden bloot lachen, moet ik bekopen met een natte kin, hals of besmeurde bovenkleding. Een verslikking gevolgd door kuchen, hetgeen meermaals per dag voorkomt, is de prijs die ik moet betalen voor mijn smetvrees. Met regelmaat heb ik last van slijmvorming in mijn slokdarm, dat een meestal inproductieve kriebelhoest veroorzaakt. Een hoestbui kan met korte en langere tussenpozen urenlang aanhouden en is zeer vermoeiend. Om deze slijmvorming terug te dringen, heb ik in overleg met de arts een aantal veranderingen laten doorvoeren. Nutrison multi fibre is vervangen door soya omdat vaststaat dat melkproducten slijmvorming geven. Als aanvulling op deze vezelarme voeding krijg ik dagelijks Movicolon om de darmen te activeren. Ik kreeg anderhalve liter sonde-voeding binnen twaalf uur waardoor mogelijk sprake van overvulling van mijn maag kon zijn. De eerste portie van 500 ml 's morgens na de verzorging, een tweede rond 17 uur en de laatste gedurende de nacht, is wellicht een betere spreiding over een etmaal. Tevens is de inloopsnelheid verlaagd van 300 naar overdag 200 en 's nachts 60 ml/uur. Wellicht resulteert dit alles in een aanzienlijke vermindering van de hierboven geschetste problematiek want ik realiseer mij terdege dat het niet volledig oplosbaar zal zijn. Het valt mij op dat de kernwoorden; slikfunctie, speekselvloed, slijmvorming, soya, spreiding en snelheid, in deze blog allemaal met een s beginnen en om in stijl af te sluiten hoop ik dat we de sleutel hebben gevonden tot een draaglijker ongemak.