02 september, 2009

Stapsgewijs

Ongelooflijk hoeveel er mogelijk is en onvoorstelbaar of toch niet wat een plezier iemand met beperkingen daaraan beleeft. Na enig aandringen kreeg ik vrijdag 28 augustus de vurig verlangde hoofdsteun. Ondanks verscheidene verhalen dat dingen nog besteld of voorbereid moesten worden, was toch alles voorradig en kon de klus ter plekke worden geklaard. Nu hoef ik mij niet langer in allerlei bochten te wringen om bij de buttons te komen en ze met de resterende kracht te bedienen. Ik kan mijn armen laten rusten op de polstering zonder dat ze na elke bediening weer uit positie liggen. Geen knoppen op het werkblad heeft ook voordelen en het aantal is gehalveerd. Met twee buttons op de hoofdsteun en de joystick onder de kin kan ik alle functies van de rolstoel bedienen. Het bedieningsmenu, dat niet voor niets HMC Easy Rider heet, heb ik naar mijn voorkeuren laten instellen. Zo kun je een aanpassing als vooruitgang ervaren ondanks lichamelijke achteruitgang. Twee stappen terug en eentje voorwaarts want ALS staat voor aanhoudende lichamelijke sloop en laat zich niet tegenhouden.