19 februari, 2010

Na de pauze

Herman Finkers koos voor deze titel van zijn nieuwste theatershow omdat hij het zeven jaar noodgedwongen rustig aan had gedaan. Nadat bij hem de diagnose chronische lymphatische leukemie was gesteld, was en naar later bleek is hij nog steeds gedoemd een stap terug te doen. Na een aantal optredens is de programmering van veel theaters, inclusief De Oranjerie, aangepast vanwege afgelastingen. Afgelopen Kerst is de theatershow op tv uitgezonden en er is ook een dubbel-dvd uitgebracht. Herman Finkers zegt gedurende zijn jarenlange pauze veel vrienden, hij spreekt liever over illusies, te zijn kwijtgeraakt. In het lied 'Zere handjes', dat handelt over het grondrecht verdriet, komt de volgende passage voor;
Ik gaf aan vrienden mijn liefde en geld
totdat ik failliet ging door ziekte geveld
die vrienden ik had ze gegriefd en gekwetst
want zo was hun toekomst door mij niet geschetst
Aansluitend draagt hij, met een knipoog naar Toon Hermans, het onderstaande versje voor;
Een vriend
Het is blijkbaar nodig dat je stil en oprecht
geregeld betaalt en het liefst niet te slecht
pas als het zo is dat er aan je wordt verdiend
dan pas mag je zeggen: ik ben een vriend
Vervolgens zingt hij in het lied 'Een vriend' over een vijand waar je op kunt bouwen en vertrouwen maar een vriend, je wenst het je ergste vijand nog niet toe. Het is een theatershow waar je allerlei kwalificaties aan kunt hangen zoals serieus, confronterend, pakkend en seksistisch echter altijd met de humor, die Herman Finkers zo typeert. Was ik na de tv-uitzending nog gematigd enthousiast, na het bekijken van de dvd ben ik het des te meer. 'Na de pauze' is een waardevolle dubbel-dvd, een theatershow met een boodschap en op de tweede schijf interessante interviews.