11 september, 2011

Jeuk

Onlangs werd mij gevraagd of ik wel eens jeuk heb. Ondeugend als ik ben, keek ik haar indringend aan met ogen die "Waar haal je het lef vandaan" vroegen. Zij bedoelde het oprecht belangstellend en absoluut niet vulgair. Ik wil onderscheid maken tussen jeuk en kriebels; jeuk kan net zo erg als pijn zijn terwijl kriebels ook aangenaam kunnen zijn. Uiteraard heb ook ik soms last van zowel jeuk als kriebels maar ik heb dat leren verdragen, zonder armfunctie heb ik geen andere keus. De ondeugende variant komt aanzienlijk frequenter voor, wat dat betreft ben ik een kerngezonde man. Ik herinner me een tekening van een mannenhoofd, mogelijk Siegmund Freud, met als onderschrift 'What's on a mans mind'. In de voorhoofdsinhammen, gesichtsecken volgens de oosterburen, kon je het silhouet van een mooie vrouw ontdekken. Vaak wordt uit een reflex, nervositeit, gewoonte of verveling gekrabd, gestreeld of wat dan ook. Ik kan moeilijk verlangen dat de verzorgsters hun nagels regelmatig in mijn goddelijk lichaam zetten. Alhoewel, zorg is veelomvattend en gekrabd worden is nog lekkerder als je zelf nergens bij kan. Als ik echt de irritatie moet verbijten, iets op mijn oog bijvoorbeeld, dan roep ik zeker hulp in. Een vlieg of iets dergelijks veroorzaakt een kriebelend gevoel op je huid en lokt al snel een slaande beweging uit. Paarden of ander vee moeten tientallen vliegen op het lijf buiten het bereik van hun zwiepende staart dulden. Geen insect kan mij weerhouden van vertoeven in de frisse buitenlucht, daar heb ik al eerder het blog 'Allemaal beestjes' aan gewijd. Tik linksboven beestjes in en de zoekfunctie laat je blogs zien waarin dat woord voorkomt, zodat je die nog eens kunt nalezen. Als ik werkelijk ondraaglijke jeuk ondervind dan moet ik alarmeren, intikken wat waar aan de hand is, wachten totdat iemand komt, hopen dat ik word begrepen en er van af word geholpen. Geduld is een schone zaak maar niet altijd even makkelijk op te brengen als er al sprake van irritatie is. Ik word iedere dag gedoucht en met bodylotion ingesmeerd waardoor het aantal ongewenste huidprikkels in de regel reuze meevalt.