27 juli, 2012

Multisessie

Zo'n drie maanden na mijn aanzet om de MiniMerc te vervangen, werd donderdag 19 juli de nieuwe spraakcomputer aan mij verstrekt. De medewerker van RDG Kompagne zou half tien ter plekke zijn dus werd ik vroeger dan gebruikelijk verzorgd. Voor mijn ondersteuning en zijn assistentie was de pas afgestudeerden ICT-er Jeroen ook aanwezig. Het feilloos opstarten van de Tobii plus de sms-kaart en de Gewa die meteen werken, is al een enorme vooruitgang. De headmouse zat voorheen met klitteband vast en raakte geregeld los maar is nu degelijk vastgeschroefd. Er is een infraroodzendertje op de Tobii gemonteerd aangezien het eigen infraroodsignaal te zwak is. Nog een minpuntje is het feit dat ik niets kan fotograferen met de webcam, behalve de headmouse en het plafond. In samenspraak met RDG Kompagne, was gekozen voor de Tobii C8, de kleinere, voor mobiel gebruik bedoelde spraakcomputer met de webcam bovenop. De C12 oftewel de 12 inch variant heeft de webcam aan de achterkant maar die zou mij alle zicht ontnemen. Mijn woordenboek, tekstbestanden, zinnen, contactpersonen en instellingen van de Gewa moesten worden overgezet. Als laatste werd de voedingskabel voor de Tobii aangesloten op de accu van de rolstoel. Toen was het inmiddels zes uur en hielden we het voor gezien wat die dag betreft. Ondanks mijn vermoeidheid kon ik het uiteraard niet laten om tot middernacht op ontdekkingstocht te gaan. De dagen erna ging mijn verkenning verder en groeide de lijst met bevindingen en vragen gestaag. Je kan ondermeer denken aan snelkoppelingen maken en bevestigingspagina's verwijderen om te voorkomen dat ik onnodig veel moet klikken. De programmatuur ziet er modern en gelikt uit maar de bediening mag niet omslachtiger worden. Maandag 23 juli verzond ik via e-mail mijn lijst naar RDG Kompagne en de volgende dag was dezelfde man al present. Allerlei aanpassingen en correcties werden doorgevoerd totdat de tijd wederom tegen ons werkte. Over een aantal zaken moest hij overleggen met anderen dus er zal minstens nog één sessie volgen.