12 oktober, 2005

Gezondheid

“Waar gaan we in het nieuwe jaar naar toe?” zong cabarettier Wim Kan altijd in zijn oudejaarsconferences. Niemand kan weten welk geluk hem of haar ten deel zal vallen, het is ook veel leuker om daardoor verrast te worden. Niemand kan weten welk onheil hem of haar boven het hoofd hangt, dat overkomt je gewoon en dan heb je dat maar te accepteren. Natuurlijk kun je niet alles vooruit weten en misschien is dat ook maar beter zo.
We krijgen een nieuw zorgstelsel, met waarschijnlijk naast voordelige ook nadelige kanten voor de burgers. Hoe dan ook op mijn spieren zal het in ieder geval geen invloed hebben, die zullen verder degenereren. We kunnen alleen hopen op een langzamere ontwikkeling van of stilstand in het ziekteproces. Het zou fijn zijn als de plaatsing van de unit en de aanpassingen in huis dit jaar nog afgerond worden. Dat zou voor Renate en mij een periode van meer rust en gemak inluiden.
Omdat ik in het tweede ziektejaar zit krijg ik vanaf januari nog maar 70% van mijn salaris uitbetaald. Medio 2006 zal ik in de WAO geraken en naar verwachting volledig afgekeurd worden, ook dan krijg ik hetzelfde percentage van mijn laatstverdiende loon uitgekeerd. Renate zit momenteel midden in de herkeuring voor de WAO, hoe het gaat uitpakken is nog niet helemaal zeker. Financieel gezien gaan we er zeker niet op vooruit in het nieuwe jaar.
Gezondheid is het allerbelangrijkste, daar kunnen we het over eens zijn. Dit realiseert men zich des te sterker als een ziekte of ongeval jezelf of een van je naasten treft. Bij het nuttigen van een drankje wordt gewoontegetrouw gezondheid toegewenst, een traditie die we in ere moeten houden. Bij het toasten ontstaat een gevoel van saamhorigheid, men gaat samen ergens voor. Een heildronk wordt vaak uitgebracht om een heuglijk feit te vieren of om iemand geluk toe te wensen. Bovendien alcoholische drankjes zijn niet alleen lekker maar ook, mits met mate genuttigd, goed voor hart en bloedvaten. Natuurlijk kunnen ook non-alcoholische drankjes bijdragen aan de gezelligheid en gebruikt worden om het glas te heffen en te proosten op iemand of iets.
In het voorbijgaan wordt vaak uit beleefdheid gevraagd hoe het met iemand gaat. Met “Goed en met jou ook?” en “Ja hoor, houden zo!” eindigt vaak de communicatie. Sommigen maken het je nog makkelijker door te vragen of is het stellen: “Alles goed”, je hoeft dan alleen maar ja te knikken. Tenminste als men daar nog oog voor heeft en niet al weer uit het zicht verdwenen is. Een vriend is iemand die vraagt hoe het met je gaat en wacht op het antwoord, deze uitspraak stond ooit afgedrukt in één van de Limburgse dagbladen en spreekt me nog steeds aan.