06 oktober, 2005

Woensdagochtend

Een aannemer is, namens Unilux en de gemeente, komen kijken voor de verbreding van de deuren en de plaatsing van de unit. De units komen wel overeen qua indeling; hal, slaapkamer en natte cel, alleen de plaatsing van de wastafel in de natte cel verschilt maar daar is altijd wel een mouw aan te passen. De unit van Unilux is een halve meter langer maar ook een halve meter smaller dan die van De Schans en het is de vraag of de breedte van 3 meter binnenmaats toereikend is. Bij plaatsing van een ziekenhuisbed, waarvan de lengtemaat tot 2.20 meter kan bedragen, blijft er mogelijk onvoldoende ruimte over om met een rolstoel te manoeuvreren. We hebben verder alles doorgesproken ook met betrekking tot de werkzaamheden binnenshuis zodat er geen appels met peren worden vergeleken.
Ook de ergotherapeut is op huisbezoek geweest en we hebben samen allerlei zaken besproken. Naast de unit kwamen o.a. de elektrische rolstoel, het lopen, het belang van de revalidatiearts/huisarts en de wilsbeschikking aan bod. Het gaat te ver om een compleet verslag te doen van ons gesprek maar ik zal er twee onderwerpen uitpikken. De ergotherapeut had van de gemeente een brief ontvangen waarin staat dat na overleg met Kersten Revalidatietechniek en mij besloten is de aanvraag voor een elektrische rolstoel op te schorten. Dit verbaasde mij zeer omdat hierover helemaal geen contact is geweest en ik wel degelijk zo snel mogelijk daarover zou willen beschikken. De ergotherapeut zou het met de gemeente kortsluiten zodat daar weer duidelijkheid over bestaat. De wilsbeschikking is een onderwerp dat al in een vroeg stadium ter sprake is gebracht maar dat ik steeds voor me uit heb geschoven. Er zijn zo veel zaken te regelen en dit kan nog wel wachten was mijn filosofie maar het moet er toch eens van komen. Nu zijn we goed in staat om het er samen over te hebben en als er eenmaal iets op papier staat kan dat veel duidelijkheid en rust geven. Eigenlijk gaat het om meerdere verklaringen; het behandelverbod, de euthanasieverklaring en de volmacht, waar we ons de komende tijd over kunnen buigen.