09 augustus, 2006

Campagne 'Wat zou jij doen'

Stichting ALS Nederland heeft in juni 2006 een nieuwe campagne gelanceerd: ‘Wat zou jij doen’. Het betreft een publiekscampagne met als doel het vergroten van de bekendheid van de ziekte ALS. Bewustwording.
ALS is een progressieve en fatale spier- zenuwziekte. Één voor één vallen de spieren uit. Aangezien het verstand niet wordt aangetast zijn patiënten zich heel goed bewust van wat er met hun lijf gebeurt. Ze zitten gevangen in hun eigen lijf.
De campagne vraagt het publiek zich in te leven in de situatie van mensen met ALS. Om ze te helpen begrijpen wat het is om te leven met ALS. Wat zou jij doen zolang je het nog kan? Wat zou jij doen als je weet dat je geen jaren meer te leven hebt? Wat zou jij doen als je binnenkort bijvoorbeeld je armen niet meer kan bewegen? Dan omhels je toch alles en iedereen zolang het nog kan. Je omhelst het leven.
De tv commercial is leidend in de campagne en wordt ondersteund door radiocommercials, stoppers en abri posters.

De radio- en tv commercial heb ik wel al meerdere keren gehoord en gezien maar de posters ben ik nog nooit tegengekomen. Ik vind het een goede zaak dat op deze manier meer aandacht voor deze ziekte en de patiënten wordt gevraagd. Het is zeker frustrerend dat je getuige mag zijn van de aftakeling van je eigen lichaam en daar niets aan te doen is. Alles wordt langzaam maar zeker onmogelijk, je zult moeten inleveren en hulp van anderen aanvaarden. Allerlei dagelijkse handelingen gaan steeds moeizamer, het wordt een uitputtingsslag en op een gegeven moment onverantwoord. Ik heb moeten inzien dat b.v. lopen, fietsen en autorijden echt verleden tijd is en dat ik b.v. wassen, aankleden en voeden niet meer zelfstandig aankan. Mijn werk, sportbeoefening en andere hobby’s heb ik moeten opgeven dus ook sociaal gezien wordt het allemaal minder. Als het leven bestaat uit afscheid nemen geldt eens te meer tel geen dagen maar zorg dat de dagen tellen.