23 november, 2009

De druppel

Dagelijks produceert een mens zo'n twee liter speeksel, dat ongemerkt wordt doorgeslikt. In mijn geval is die hoeveelheid speeksel niet nodig omdat ik geen voedsel meer nuttig. Aangezien mijn slikfunctie verslechterd is, is er sprake van speekselvloed. Heel vervelend om met een mond vol speeksel te zitten, bevreesd dat het eruit loopt of dat ik me er in verslik. Om de speekselvorming te remmen krijg ik momenteel Atropine, één druppel op de tong is toereikend. Kenners onder jullie, zullen terecht opmerken dat Atropine in de oogheelkunde wordt toegepast om de pupil te verwijden. Oogdruppels voor oraal gebruik, misschien een beetje vreemd maar het werkt wel. Als het te droog wordt dan laat ik mijn mond opfrissen met Corsodyl spray. Desondanks heb ik regelmatig, meestal in de avonduren, kriebelhoest door slijmvorming in mijn slokdarm. In zijligging heb ik daar geen last van dus kan ik rustig gaan slapen en ook de volgende dag is de kriebelhoest verdwenen.