25 november, 2009

Teleurstellend

Alles blijft bij het oude, de overplaatsing naar het Hospice Daniken gaat niet door. Voor het hospice is zorgzwaartepakket 10 vereist en de verpleeghuisarts had verwacht dat het verkrijgen daarvan geen probleem zou zijn. Tot voor kort had ik VV09, bestemd voor mensen die na revalidatie weer naar huis kunnen dus niets voor mij. Sinds vorige maand heb ik VV08, o.a. bedoeld voor patiënten met ALS en MS die intensieve verzorging behoeven, deze indicatie is heel optimistisch geldig tot oktober 2014. Zorgzwaartepakket 10 wordt afgegeven aan mensen die in hun laatste levensfase zijn, dat zoals alle indicaties goed gemotiveerd zal moeten worden. De verpleeghuisarts heeft deze aanvraag telefonisch willen regelen maar is daar niet in geslaagd. Na de afwijzing van het CIZ bleek het management van Orbis desgevraagd niet bereid om af te wijken van het opnamebeleid van het Hospice Daniken.
Onbegrijpelijk vind ik dat mij een voorstel wordt gedaan zonder vantevoren na te gaan of het een haalbare kaart is. Temeer omdat ik de laatste jaren al zoveel teleurstellingen heb moeten verwerken, was zorgvuldigheid op z'n plaats geweest. Ik was net zo zeker van de overplaatsing als de uitstraling van de verpleeghuisarts, waarmee ik zaterdag 14 november voor het eerst een kijkje op het hospice ben gaan nemen. Daarna ben ik nog drie keer met anderen wezen bezichtigen en het enthousiasme groeide. Ik had de gewenste kamerindeling in een bestand opgeslagen en diverse documenten, waaronder zorgprotocollen, bijgewerkt. De kamer werd voor mij vrijgehouden en zodra een oplossing voor de alarmering was gevonden, zou de zorg worden overgedragen. De vraag was dus alleen wanneer en op korte termijn werd mij verzekerd want leegstand kost geld. In mijn situatie is ieder lichtpuntje er één, een strohalm om door te kunnen gaan maar na een week is het vooruitzicht op een mooier verblijf en betere verzorging al weer vervlogen als sneeuw voor de zon.