10 juni, 2006

Titulatuur

“De wereld draait door…..” is de titel van mijn weblog en later is daar ook een tv-programma naar vernoemd. Ik vind dit een passende titel, die op tweeërlei manieren is op te vatten; in ruimere zin en op persoonlijk vlak.
Ondanks oorlog, overstroming, vulkaanuitbarsting, hongersnood, epidemie of welke ramp dan ook de wereld draait door. Als het ene deel van de aarde te kampen heeft met tegenslag, vindt op een ander gedeelte een groot evenement tot plezier en vermaak plaats. Ook op de onheilsplek wordt de draad weer zo snel mogelijk opgepakt om het normale leven weer doorgang te laten vinden.
Als een individu iets overkomt dan wordt daar even bij stil gestaan maar naar verloop van tijd gaat het leven van alledag gewoon verder. In mijn geval is het niet anders en ik vind het prima zo. Ik zal moeten roeien met de riemen die ik heb ook al gaat het stroomopwaarts en worden mij die riemen steeds meer afgenomen. Mijn leven weliswaar met beperkingen gaat door en ook mijn omgeving heeft het recht hun leven te blijven leiden zoals zij dat gewend zijn.
In april heb ik medewerking verleend aan twee studenten fysiotherapie bij het maken van hun afstudeerproject met de titel “A.L.S.; vooruit denken, terwijl je wereld stil staat”. Ook die is voor uitleg vatbaar, zo veel mensen zo veel visies.
In het volgende gedicht, dat ook is opgenomen in het lijvige stuk van deze fysiotherapeuten in opleiding, wordt treffend verwoord wat de kwaliteit van het leven is en dat wil ik jullie niet onthouden.
“Kwaliteit van leven”

Gelukkig zijn
Is niet krijgen wat we verlangen
Maar…
Tevreden zijn met wat we hebben

Kwaliteit van leven
Heb je niet voor het kiezen
Geniet van hetgeen je is gegeven
Er valt zoveel te verliezen