27 april, 2008

Back to the 70`s

Radio 2, mijn favoriete radiozender, heeft de afgelopen week aandacht geschonken aan de legendarische jaren zeventig. De popartiesten en -groepen uit die periode hebben aanzienlijk bijgedragen aan de populariteit van dit veelomvattende muziekgenre. Als ik namen ga noemen dan wordt het een oneindige lijst met een groot risico mensen over te slaan dus dat is onbegonnen werk. De luisteraars van Radio 2 hebben de Seventies Top 100 samengesteld, een goede en eerlijke afspiegeling van een fascinerend decennium. Muziek, die ruim dertig jaar later, door een breed publiek nog steeds of opnieuw wordt gewaardeerd. Het feit dat niet alleen mijn generatie maar ook jongeren deze muziek liefhebben, toont de onvergankelijkheid daarvan aan. Hoe diepgeworteld melodieën en teksten zijn opgeslagen, blijkt uit het intro-spel als men na enkele klanken de titel van het muzieknummer al weet. Ik zat in de middelbare school leeftijd toen muziek echt een belangrijke rol in mijn leven begon te vervullen. Via radio, tv en popbladen, zoals de Daverende Top 30, AVRO's TopPop en Popfoto, hield ik mij goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Muziek werd uitgebracht op zwarte vinyl schijven in kunstzinnige hoezen, ter grootte van een trottoirtegel. De geluidsband was het opslagmedium om met een tape- of cassettedeck, zo ruisarm mogelijk, opnamen te maken; kopieën van eigen of andermans lp's en nieuwkomers op de hitlijst van Hilversum 3. Veel fans hebben dezelfde muziek later ook op cd en dvd aangeschaft behalve de verstokte platendraaiers, die de voorkeur geven aan het warme geluid incl. kraken en tikken boven de digitale versies. Hoe de muziek ook ten gehore wordt gebracht, de herkenning is er ogenblikkelijk en mooie herinneringen uit die tijd worden moeiteloos opgeroepen.