07 juli, 2006

Camera obscura

Mijn reisdocument is aan vervanging toe en ook al ga ik misschien nooit meer lang en ver op reis, identificatieplicht is er wel. Van hogerhand is besloten dat de pasfoto aan nieuwe criteria moet voldoen en die zijn niet mals. Qua fotokwaliteit, achtergrond, houding, uitdrukking, belichting, bril, weergave gezicht, positionering en maatvoering moet alles kloppen anders wordt de foto niet geaccepteerd.
Op aanraden van een vriendin van Renate zijn we vanmiddag naar een rolstoeltoegankelijke zaak in Linne geweest. De eigenaar van deze tabaks- en lectuurwinkel is ook nog kapper en fotograaf. Op zijn vraag of ik op de gevoelige plaat vastgelegd wilde worden antwoordde ik bevestigend maar ik was zeer benieuwd over welke apparatuur hij beschikt. In het studiogedeelte van het pand stond een digitale Polaroid camera opgesteld en hij bleek op de hoogte te zijn van de fotomatrix dus ik was gerustgesteld.
De foto was snel gemaakt maar het uitprinten duurde erg lang, sterker nog de camera spuugde helemaal niets uit. De cassette voor het fotopapier bleek leeg te zijn maar nadat deze was vervangen, werd mijn afbeelding nog steeds niet afgedrukt. Alles wat aan het fototoestel geopend kon worden, werd geopend maar de fotograaf kon niets vreemds ontdekken. Ondertussen was er een klant gearriveerd die geknipt wilde worden en al vast plaatsnam in de stoel. De kapper ging onverdroten door met zijn pogingen het fototoestel te repareren, immers de knipafspraak was via zijn vrouw gemaakt.
De camera werd van het statief losgekoppeld om op tafel eens te gaan bekijken of hij toegang kon krijgen tot het binnenste er van. Na het uitdraaien van diverse schroefjes ontdekte hij dat er een velletje fotopapier klem zat in de printerslede. Met allerlei gereedschap, waaronder een priem, deed hij verwoedde pogingen om het fotopapier los te peuteren maar dat lukte slechts snippertje na snippertje. Enerzijds waren Renate en ik bang dat hij de camera zou beschadigen en anderzijds konden we onze lach moeilijk inhouden. De kappersklant had inmiddels de zaak met onveranderd kapsel verlaten en zou morgen terug komen. Ook wij besloten het voor gezien te houden en zonder pasfoto’s huiswaarts te keren maar of wij ons daar nog eens laten zien valt te betwijfelen.