08 februari, 2007

Een week na dato

De operatie is volgens planning goed verlopen en rond twee uur lag ik weer op de afdeling. Renate heeft me tot dat moment bijgestaan en daarna heeft Marjo me gezelschap gehouden. Ik mocht wat vocht en licht verteerbaar voedsel tot me nemen dus liet ik me de rijstepap, vanillevla, chocomel en thee goed smaken. De afdelingsarts en de diëtiste legden diezelfde middag nog een visite af. Met de laatste werd afgesproken dat ik vanwege mijn gewichtsverlies met vloeibare bijvoeding zou starten. Ze bracht meteen een doos met flesjes in allerlei smaken en over twee dagen zou ik een grote levering aan huis krijgen. ’s Avonds na het bezoek van Eric, Jeroen, Daniëlle en Jan was ik aan wat rust en ontspanning toe. Ik heb achtereenvolgens Wish you were here – Pink Floyd en Als je me nu nog niet kent – Freek de Jonge beluisterd via mijn ipod. Voor mijn kamergenoten stond de volgende dag een darmonderzoek op het programma. Om de darmen goed schoon te krijgen, dronken zij vier liter vocht waardoor ze veelvuldig de wc moesten bezoeken. Door dat drukke verkeer op de kamer heb ik niet veel slaap kunnen vatten gedurende het nachtje ziekenhuis. De volgende ochtend is de verpleging al vroeg volop in actie; wegen, bloeddruk meten, bloed afnemen, wassen, kleden, medicatie en ontbijt. Marjo was weer present om de spullen in te pakken en mij naar de taxi te begeleiden. Na de afdelingsarts en de maatschappelijke werker nog te hebben gezien, zijn we naar de hoofdingang vertrokken waar we lang op een taxi hebben gewacht. Na thuiskomst ben ik op bed gaan liggen om iets van het tekort aan slaap in te halen. De dagen na de ingreep had ik veel last van mijn maag; pijn en druk vanwege veel lucht en niet kunnen ontlasten. Sinds zondagavond heb ik weer stoelgang na het gebruik van o.a. tutti frutti, yakult en activia. Verder heb ik spierpijn in mijn nek en schouders, dat kan aan de narcose en het verplaatsen van bed naar bed liggen. Achteraf maar goed dat ik niet twee weken eerder ben geopereerd want dan had ik het concert van Bløf heel anders of niet beleefd. Voor de 13e februari hoop ik weer de ouwe te zijn, liefst in de gezondheidstoestand van 3½ jaar geleden maar dat is een utopie.

N.B. Het valt niet mee om het weblog actueel te houden.