02 augustus, 2008

Allemaal beestjes

Ik heb mij dikwijls afgevraagd hoe dieren en ook mensen in derde wereldlanden het kunnen verdragen dat vele insecten op hun lichamen zitten. Paarden of koeien die worden geplaagd door klein ongedierte en zich niet verder kunnen verweren dan hun staarten reiken. De beelden van de Afrikaanse bevolking wiens gezichten bedekt zijn met ongedierte, gaan regelmatig de wereld over. Deze dieren en mensen hebben de zinloosheid van het verjagen van al die beestjes ingezien en geleerd om te gaan met de irritatie. Nu mijn armen mij in de steek laten, kan ik beamen dat je verdraagzaamheid kunt opbouwen. Ik doe niet muggezifterig en sta een beetje bloed van al die liters af aan een passerende vrouwtjesmug. Mieren mogen over me heen kruipen als ze maar geen mierenhoop van mij maken. Ik hoop dat een bij inziet dat ik niet het bloempje ben waar hij naar op zoek is. Een spin, die me helpt ander ongedierte weg te vangen, mag mij gerust opnemen in haar web. Ik kan absoluut geen enkel beestje zelfs geen vlieg kwaad doen.