31 augustus, 2008

Onbewoond eiland

Vorig weekend liet de spraakcomputer mij in de steek. Zaterdagmorgen was het scherm al minder helder dan normaal. In de loop van de dag is het donkerder geworden, vooral de linkerkant van het scherm. Zondagmorgen, nadat de MiniMerc ruim twaalf uur uit is geweest, is het scherm wel leesbaar maar nog steeds niet zo helder als gebruikelijk. Dit is zo gebleven en niet nagenoeg donker geworden zoals zaterdag wel het geval was. Het contrast is beduidend afgenomen maar ik blijf de spraakcomputer gebruiken totdat het onwerkbaar wordt.
De firma, die de MiniMerc heeft geleverd, is op de hoogte en heeft voorgesteld deze op te sturen. Het heen en weer zenden kost al enkele dagen. Wordt de MiniMerc meteen na binnenkomst nagekeken en hoe snel wordt het euvel gevonden? Vervolgens wordt een offerte gemaakt, waar de zorgverzekeraar goedkeuring aan moet geven. Er van uitgaande dat die fiat wordt gegeven, hoeveel tijd is daarmee gemoeid? Kan het direct worden verholpen of moeten er eerst onderdelen worden besteld? In het laatste geval, hoe lang laat de levering dan op zich wachten? Misschien kom ik als een doemdenker over maar het betekent nogal wat om niet de beschikking te hebben over een spraakcomputer. Voor langere tijd niet kunnen communiceren en sms-sen betekent in een isolement zitten alsof je op een verlaten, afgelegen oord bent aangespoeld.
Vandaag bleef na het aanzetten van de MiniMerc het scherm volledig zwart en omdat herstarten geen uitkomst bood, zag ik het al somber in. Het was ons opgevallen dat een kabel van de Gewa-sensor aan de krappe kant is, waardoor de binnenleidingen zichtbaar zijn. Van de 5-aderige kabel blijken er twee te worden gebruikt en de overige drie hangen er ongeïsoleerd bij. Waarschijnlijk is dit de oorzaak van alle problemen, niet alleen het uitvallen van het scherm maar ook van headmouse, Gewa en sms-kaart. Nadat de usb-hub met daarop bovengenoemde onderdelen was uitgetrokken, startte de spraakcomputer weer met een leesbaar scherm op. Ik hoop dat het euvel snel en ter plekke wordt verholpen zodat ik niet zonder dit voor mij noodzakelijk hulpmiddel kom te zitten.