17 augustus, 2008

Spiegelbeeld

Vroeger, zei de oude man, keek ik meerdere malen per dag in de spiegel en niet alleen uit ijdelheid. 's Ochtends tijdens het scheren en andere verzorgende handelingen om goed voor de dag te komen maar ook gedurende mijn werk. Voor een medisch microbiologisch analist is goede hygiëne een vereiste dus waste ik regelmatig mijn handen. Aangezien boven elke wastafel een spiegel hangt, is het onvermijdelijk dat je jezelf een blik waardig gunt. Nu ik niet meer werk en mijn persoonlijke verzorging aan anderen moet overlaten, kijk ik hoogst zelden nog in een spiegel. Afgelopen weekend werd mij er een voorgehouden en toen schrok ik van mijn vemagerde hals. Mijn armen en schouders met dunner wordende spieren krijg ik dagelijks onder ogen maar de musculatuur neemt ook elders af. Uiteraard overviel mij dat gegeven niet maar de onverbiddelijke aanblik van slap hangende huid in de halsstreek was nieuw en confronterend. Een hoofdsteun is onontbeerlijk om van tijd tot tijd de nekspieren rust te geven. Wellicht dat een hoofdsteun met zijkanten een optie is om ook zijdelings steun te krijgen. Tijdens een taxirit, zeker als die over veel drempels voert, schudt mijn hoofd alle kanten op. Bij Valys kun je met een medische verklaring aanvragen om ritten niet te combineren zodat altijd het snelste traject wordt afgelegd. Het is mij onbekend of dat ook bij Regiotaxi mogelijk is en beslist de moeite waard om naar te informeren.