24 augustus, 2012

Je zal maar ALS hebben

Ik vermoed dat het initiatief tot mijn verwijdering uit het hospice meer van de unitmanager uitgaat. De verpleeghuisarts neem ik echter deze gang van zaken het hoogst kwalijk. Hij is medisch geschoold, kent het ziektebeeld ALS en mijn voorgeschiedenis sinds mijn intrek in zorgcentrum St. Odilia 5 april 2007. Met die wetenschap toch zo handelen, is ronduit mensonwaardig en schandalig. Meer dan een jaar geleden kwam een inmiddels overleden ALS-patiënte naar hospice Daniken omdat nergens anders de benodigde zorg kon worden geboden en nu word ik het bos in gestuurd. Tegen beter weten in, mogen wij op zoek naar een naald in een hooiberg, naar zorg die je alléén in een hospice vindt. Doet Orbis dan niets voor jullie want zij zijn als géén ander op de hoogte van de gezondheidstoestand van meneer, was één van de eerste vragen die de medewerkster van MEE stelde. Een oriënterend gesprek staat in de planning maar zij zei alvast vooraf dat we rekening moeten houden met wachtlijsten. Ze zullen mij uit het hospice moeten slaan want ik vertrek niet vrijwillig naar een tussenoplossing voor maanden of zelfs een jaar.