17 augustus, 2012

Tamme leeuwen

Woensdag 15 augustus was de eerste wedstrijd van het Nederlands voetbalelftal na het rampzalige EK in Polen en Oekraïne. Het was tevens het debuut, althans in zijn tweede ambtstermijn, van bondscoach Louis van Gaal. Ik schakelde pas over naar SBS6 nadat De Slimste Mens was afgelopen want die leuke quiz wilde ik niet laten schieten. Eigenlijk had ik überhaupt weinig zin om oranje weer in actie te zien maar ik kon mijn nieuwsgierigheid toch niet bedwingen. In de herhaling kreeg ik net de 1-0 voor België mee, waarbij onze verdediging niet goed uitzag. Kort na rust kwam Nederland door twee goals binnen drie minuten fortuinlijk op voorsprong. Uiteindelijk werd het een verdiende 4-2 zege voor de zuiderburen door de aanvallende impulsen van Dries Mertens en blunderen van onze kant. Ik had gehoopt dat qua instelling, inzet, tactiek iets veranderd zou zijn maar oranje verzeilde weer in hun vertrouwde spel om balbehoud. Alle ballen werden ingeleverd bij spelmaker Wesley Sneijder, die 'm vervolgens ook breed of terug tikte. Hij zei na afloop dat het slechts een oefeninterland betrof en dat ze er tegen Turkije zouden staan. Louis van Gaal vond het een leerproces, alsof op het EK nog niet genoeg lesgeld is betaald, maar gaf toe dat daar weinig tijd voor is. Ik wens hem veel succes toe want hij zal dat hard nodig hebben om van deze selectie een geduchte kandidaat voor de wereldtitel te smeden.