25 juli, 2005

Evaluatie schoenen

Al vroeg was duidelijk dat de orthopedische schoenen niet echt een positieve bijdrage leveren aan het lopen. De steunen die vanuit de zool over de kuit tot aan de knieholte lopen deden in het begin ook zeer aan mijn voeten omdat ze niet voldoende uitgesneden waren. Dit is afgelopen vrijdag verholpen maar het lopen blijft veel energie vergen. Energie die ik gedurende de dag hard nodig heb om die dingen te doen waar ik aan toe wil komen. Het grote winstpunt is de stabiliteit, ik kan behoorlijk overhellen alvorens ik uit mijn evenwicht raak. Maar de fixatie van mijn onderbenen heeft ook nadelige uitwerkingen, het opstaan uit een stoel en het hurken wordt ernstig bemoeilijkt. Als je dan bedenkt dat je veel meer zit dan loopt met je aangepast schoeisel aan, ga je de zin afvragen van het aantrekken daarvan. Meerdere malen per dag je schoenen aan- en uittrekken is ook te inspannend. Ik heb me er bij neergelegd dat grotere stukken lopen niet meer voor mij is weggelegd. In een straal van 20 km van mijn woonplaats maak ik gebruik van de scootmobiel en de inklapbare rolstoel gaat achter in de auto als we verder van huis gaan. De schoenen zonder de steunen zitten uiteraard perfect, het is tenslotte maatwerk dus die zal ik zeker dragen.