26 juli, 2005

Geschiedenis (HiStory)


Een Eigen Huis van Rene Froger en House For Sale van Lucifer zijn twee liedjes met leuke teksten om lekker mee te zingen. De eerste tekst gaat niet meer op en de tweede hoeft niet meer voor mij want het huis aan de Meijgatenstraat 21 in Stein krijgt nieuwe bewoners. Een huis met een geschiedenis van een kwart eeuw, als muren toch eens praten konden. Wat heeft zich daar al die jaren allemaal afgespeeld, wat is daar voor tijd, energie en geld in gestoken. Ik hoop dat Eric en Jeroen er ook met veel plezier aan terugdenken.
Ikzelf ben meer dan eens naar de Molenstraat 122 in Kanne teruggekeerd om nog eens sfeer te proeven. De eerste acht jaren van mijn jeugd heb ik daar doorgebracht, jaren die veel indruk hebben gemaakt. Het mooie huis, de prachtige tuin maar ook de schitterende omgeving met de heuvels, de grotten en het Albertkanaal staan in mijn geheugen gegriefd.
In 1965 vond de verhuizing plaats naar Stein, waar voor een jongen van mijn leeftijd ook veel te beleven was. Wij gingen wonen in een nieuwbouwwijk aan de rand van het dorp met nog veel open veld, waar het bouwen van hutten en verdedigen tegen indringers aan de orde van de dag waren. De Maas, het Juliana-kanaal en natuurlijk Steinerbos waren ook erg in trek. Ons huis aan de Secr. Stregenstraat. 3 in Stein kreeg regionale bekendheid door de naam "Hier is ’t" op de gevel.
Uiteindelijk ben ik als enige van de familie Corsius in Stein blijven wonen maar daar komt nu na veertig jaar een einde aan. Op 1 april 2005 was ik al ingeschreven in de gemeente Ambt Montfort maar nu mijn huis wordt verkocht, krijgt dat een definitiever karakter. Het bevalt prima in St. Odiliënberg maar het zou fijn zijn als de aanpassingen en de aanbouw of de plaatsing van een unit al gerealiseerd waren. Er komen nu nog meer spullen over en die hadden dan meteen op de gewenste plek geplaatst kunnen worden.