08 juni, 2008

Hoofdzaak

Als je armen het laten afweten dan wordt je letterlijk onhandig. Mijn armen hangen er futloos bij en mijn handen zijn tot weinig in staat. Alleen de armen optillen is al een lastige opgave en de reikwijdte en -hoogte is drastisch beperkt. Het strekken van de vingers lukt niet waardoor iets vastpakken en -houden al te veel gevraagd is, laat staan ingewikkeldere handelingen. Er zijn veel dingen die niet meer kunnen en waar ook geen alternatief voor bestaat maar gelukkig voor een aantal essentiële zaken wel. Dankzij de spraakcomputer en de headmouse kan ik naast communiceren ook schrijven, mijn apparatuur bedienen en sinds 3 juni eindelijk smssen. Vrijdag 6 juni werd de kinbesturing gemonteerd zodat ik in staat zal blijven om de elro te besturen. De door mijn hersens verstuurde impulsen komen niet aan of kunnen niet tot matig worden uitgevoerd. De zintuiglijke waarnemingen worden in het brein razendsnel verwerkt en zo nodig worden er instructies naar het lichaam verzonden. In mijn geval wordt het hoofd naast commandopost meer en meer ook uitvoerend orgaan dus het is wel belangrijk om mijn koppie er bij te houden.