09 september, 2005

Confrontatie

De ergotherapeut heeft de aanvraag voor de sta-op stoel verzorgd. Ik kreeg een kopie daarvan onder ogen en daarin was onderstaande opsomming vermeld;
Functionele mogelijkheden en beperkingen:
• Staan: dhr. kan niet stilstaan zonder steun. Zowel de balans als de spierkracht is hiervoor te slecht. Het staan met steun houdt hij slechts zeer beperkt vol.
• Zitten: dhr. heeft weinig problemen met zitten, mits hij goed ondersteund kan zitten.
• Lopen: Dit levert grote problemen op. Buitenshuis lopen is niet meer mogelijk, inmiddels maakt dhr. gebruik van een rolstoel zelfbeweger die geduwd wordt door zijn partner en hij heeft een scootmobiel. Binnenshuis loopt dhr. met een stok, maar dit is niet meer veilig. Hij valt meerdere keren per dag, doordat zijn spierkracht en de coördinatie fors verminderd zijn. Hij zit thuis vaker in de rolstoel zelfbeweger die hij zo gebruikt als tippelstoel.
• Opstaan: dhr. heeft hulp nodig bij het opstaan uit de bank. Wanneer hij het toch zelf probeert komt hij veelvuldig ten val. Hij mist de kracht in de benen en de coördinatie van de spieren om de positie van zijn lichaam te corrigeren. Ook de spierkracht van de armen is zodanig verminderd dat hij zich niet voldoende kan opduwen.
Natuurlijk ben ik mezelf ook bewust van de achteruitgang maar toch als je dit op schrift ziet staan wordt je echt met je neus op de feiten gedrukt. Dan dringt pas echt tot je door dat het slechter met je gesteld is dan je zelf wil erkennen. Deze lijst zou met gemak kunnen worden uitgebreid met meer mogelijkheden en vooral meer beperkingen die niet direct in verband staan met de aanvraag van een sta-op stoel. Beperkingen waar ik steeds frequenter mee te maken heb en die ook als hinderlijk begin te ervaren. Ik sta 100% achter de aanvraag van een elektrische rolstoel want het lopen is inderdaad riskant en dodelijk vermoeiend. Met de persoonlijke verzorging wil ik uiterlijk wachten tot de unit is geplaatst want na het wassen en aankleden ben ik ook uitgeput. Toch ben ik geneigd te relativeren en wil ik voorzieningen zo lang mogelijk uitstellen. Naar alle waarschijnlijkheid draait alles om acceptatie, het aanvaarden van weer een stapje terug te maken.