22 februari, 2008

Van Dik Hout

Ik heb met verlangen uitgekeken naar het optreden van Van Dik Hout en afgelopen donderdag ging mijn lang gekoesterde wens in vervulling. Zoals ik al eerder heb geschreven, maakte ik kennis met deze band en hun muziek tijdens een live uitzending van het radioprogramma "Spijkers met koppen". De songteksten van deze Nederlandse popgroep spraken mij aan en sindsdien heb ik hun laatste cd veel beluisterd. Vooral het nummer "Wanhoop niet" weet mij telkens tot tranen toe te ontroeren maar de hele cd "Alles waar ik nooit aan begon" is van uitzonderlijke klasse. Het is opvallend dat men nog steeds spreekt van onze laatste plaat terwijl bijna alle muziek op cd wordt uitgebracht. Een dj is ook een achterhaalde benaming want hij of zij laat tegenwoordig muziek horen vanaf de computer in plaats van platen of cd's te draaien. Van Dik Hout trad op in een nog niet voor de helft gevuld theater. Het is duidelijk dat deze zesmans formatie nog steeds geen grote bekendheid geniet. Onterecht want oudere nummers als "Mijn houten hart", "Zo stil in mij" en "Zij maakt het verschil" klinken iedereen bekend en goed in de oren. Misschien toch eens kritisch naar de public relations gaan kijken want deze band verdient beslist meer. Zo stond er na afloop van hun concert ook geen kraampje met cd's en ander promotiemateriaal. Niemand gaat op zoek naar een favoriete popartiest of -groep maar je komt er op de een of andere manier mee in aanraking en het boeit en blijft boeien. Wij hebben genoten van de mooie luisterliedjes afgewisseld door drie gedichten want men had wel eens tekst over of er was geen muziek bij geschreven. Zoals gebruikelijk wordt er afscheid genomen waarna men nog enkele liedjes ten gehore brengt. Na de eerste toegift, vroeg de zanger of ze nog een nummer zouden doen en welk dan wel. Vanuit de zaal werd "Blauwe ruis" geroepen maar daarvoor moet je toch echt bij een andere band zijn. Vervolgens riep Karin "Wanhoop niet" en laat de zanger dat nu ook bovenaan zijn lijstje hebben staan. Dat verzoek werd dus ingewilligd en onze avond kon helemaal niet meer stuk.