13 maart, 2008

Roger Waters

Zijn drie recente optredens in Lichtenvoorde, Rotterdam en Arnhem ontketenden een ware golf van enthousiaste reacties. Op diverse fora raakten fans niet uitgepraat over The Dark Side of the Moon. De hoogtijdagen van het Pink Floyd tijdperk mogen dan al een tijd achter ons liggen, oprichter Roger Waters kan nog steeds rekenen op bijval van een hele hoop Pink Floyd fans. Wie deze tour de force heeft gemist; de eerste helft van het optreden staat in het teken van oude Pink Floyd hits. Ook solowerk van Roger Waters passeert de revue. In de tweede helft is het The Dark Side of the Moon wat de klok slaat. Van Speak to Me tot Eclipse: werkelijk alles komt voorbij. Uiteraard gaat dit huzarenstuk gepaard met veel audio-visueel geweld; gigantische videobeelden en spectaculair surround quadrofonisch geluid. Een oor- en oogstrelend avontuur dat alle zintuigen tart.
Bovenstaande tekst van livenation.nl is hier overgenomen omdat ik het (nog) niet beter zou kunnen formuleren. Bij het lezen daarvan krijg ik al de kriebels en komen herinneringen aan het concert van Pink Floyd in De Kuip te Rotterdam van inmiddels zeker tien jaar geleden naar boven. Zij stonden garant voor het beste qua beeld en geluid dat voorhanden is en laserstralen, vuurwerk, rook en een neerstortend vliegtuigje maakten de indrukwekkende show compleet. Roger Waters doet het niet voor minder dus ik twijfel er niet aan dat hij een perfect, wervelend optreden verzorgt. Zondag 11 mei 2008, eerste Pinksterdag en tevens moederdag, geeft Roger Waters dit The Dark Side of the Moon concert in Megaland te Landgraaf en daarna kan ik verslag doen van mijn bevindingen.